Golden circle

Ieder mens en elke organisatie heeft een ‘waarom’; een diepgeworteld doel of geloof wat de bron is van zijn of haar passie en inspiratie. Daar is Simon Sinek, bedenker van de ‘Golden Circle’, van overtuigd. De Golden Circle gaat er vanuit dat elke organisatie uit drie niveau’s bestaat; wat we doen, hoe we het doen en waarom we het doen. 

Quote-simonsinek2

Waarom doe je wat je doet?

Wat we doen is duidelijk, dat zijn de producten die we verkopen of de diensten die we leveren. Hoe we dat doen is ook nog te benoemen, dat is vaak de manier waarop we denken ons van anderen kunnen onderscheiden. Er zijn echter maar weinig organisaties of personen die kunnen benoemen Waarom ze doen wat ze doen. 

Wat motiveert jou om ’s ochtends je bed uit te komen? Wanneer je reden ‘geld verdienen’ is, vraag je dan af waarom je dat geld wilt verdienen. Om een mooie reis te kunnen maken? Om je gezin te kunnen onderhouden? Het verdienen van geld is vaak het middel om iets groters te kunnen bereiken. 

 

Vind je waarom

Een ‘Waarom’ (of Why) geeft jouw product, dienst of organisatie een diepere, emotionele en vaak doorslaggevende betekenis. Het gaat over wie je bedrijf is en waar het voor staat. Wanneer je vanuit jouw Waarom opereert, trek je klanten en werknemers aan die deze Waarom delen. Dit zijn vaak loyale klanten (of werknemers), die niet snel naar de concurrent zullen overstappen. Het is de reden waarom velen Apple producten blijven kopen, ondanks dat dit vaak niet de goedkoopste keuze is. 

Simon Sinek weet dit in zijn TED talk goed te verwoorden. Wanneer je je Waarom kent werkt dit als een motivator voor jezelf, het inspireert je medewerkers, het overtuigt je klanten. Het vergemakkelijkt het maken van keuzes. Wil jij graag je Waarom ontdekken? Dat kan al met een eenmalige online brainstorm!

Waarom werkt het?

De beste keuzes maken we vaak op gevoel. Het is niet geheel toevallig dat het idee van de Golden Circle gebaseerd is op onze biologie van besluitvorming. Het buitenste gedeelte van de cirkel, het wat, correspondeert met het buitenste gedeelte van onze neocortex. Dat is het gedeelte dat verantwoordelijk is voor ons rationele en analytische denken. De middelste twee cirkels, het hoe en waarom, corresponderen met het middelste gedeelte van onze hersenen, het limbisch brein. Dit gedeelte is onder andere verantwoordelijk voor onze gevoelens, gedrag en beslissingen. Het is de plek waar onze intuïtie vandaan komt.

Neem contact op

Wil jij graag op zoek naar je Waarom of je Why? Ik kan je daarbij helpen! Dit kan al met een online brainstorm van 1,5 – 2 uur, waarbij we op zoek gaan naar de wortels van jouw organisatie. Na afloop van de sessie ontvang je een uitwerking van de brainstorm en een voorlopige ‘why-statement’, waar je zelf verder mee aan de slag kunt. Daarnaast zorgt deze sessie voor een hoop nieuwe energie en inspiratie!

Deze online brainstorm sessie kost slechts € 250,- (excl. BTW)
(incl. voorbereiding en uitwerking)

Ben je op zoek naar een hands-on strateeg, marketingspecialist of interim marketing & communicatie medewerker? Neem dan vrijblijvend contact op voor een (digitale) kennismaking via onderstaande gegevens of vul het contactformulier in.

Arjette van Gorsel marketing strategie communicatie
Arjette van Gorsel

Marketing, strategie, concept & innovatie

Freelance ZZP Interim • Project

contactgegevens
over